zaterdag 27 december 2008

Ding 17: Een web 2.0 site naar keuze

Na het bekijken van de diverse directories is het lastig te kiezen voor een site - er zijn er zo veel! Via de Web 2.0 Awards 2008 kom ik via de categorie 'health' op de site die de eerste prijs gekregen heeft http://www.revolutionhealth.com/, een site die maandelijks 25 miljoen unieke gebruikers kent.
Ik heb voor deze site gekozen, omdat ik in mijn werk als het gaat om medische vragen, vooral ook voor al@din, sneller internet gebruik dan een boek, omdat mensen de meest actuele stand van zaken willen weten. Natuurlijk moeten we altijd mensen erop wijzen dat we geen dokters zijn, maar wij kunnen mensen wel erop wijzen dat juist bij het gebruik van internet voor medische informatie het belangrijk is dat de informatie betrouwbaar is.
Ik heb gekozen voor engelstalig, omdat er dan natuurlijk veel meer informatie te vinden is dan op nederlandstalige sites.
Wandelend door de mogelijkheden van deze site zie ik dat bij de diverse artikelen goede bronvermeldingen staan en ook wanneer artikelen gesponserd zijn.
Het web 2.0 aspect zit hem volgens mij vooral in het feit dat er ook diverse communities, fora, blogs, support groups etc op te vinden zijn.
Dit is volgens mij dan weer heel riskant, omdat elke gek, griezel of wellicht ook farmaceutische fabrikant kan meedoen in zo'n circuit en vooral kwetsbare mensen toch gemakkelijk beïnvloed kunnen worden.
Bij alle informatie die je vindt is het aan te raden om dit toch op diverse manieren te checken. Het verbaast mij dat in mijn naaste omgeving, mensen met een redelijke opleiding vrij klakkeloos bepaalde informatie als betrouwbaar beschouwen, terwijl de herkomst toch uiterst discutabel is.
Bij de vele schitterende mogelijkheden van web 2.0 blijft het zaak kritisch en alert te blijven.

1 opmerking:

Unknown zei

Je breekt hier een goede lans voor het kritisch beoordelen van informatie. Ik deel je mening volledig. En daar zouden wij nu goed in moeten zijn, in het mensen kritisch te (leren) laten kijken naar dit soort informatie. Zeker naar medische, maar ook naar juridische informatie. Voor een medische site is het denk ik van uiterst groot belang dat zij inzichtelijk maken welke informatie van gebruikers komt en welke van geautoriseerde bronnen.
Je zult tegenwoordig maar huisarts zijn en constant te maken hebben met mensen die hun eigen diagnose en behandelmethode al hebben vastgesteld...