zaterdag 17 januari 2009

Ding 18 LibraryThing

Geweldig voor echte boekenwurmen die er behoefte aan hebben om informatie uit te wisselen en op andere titels gewezen willen worden. Een deel van deze mensen komt ook in de bibliotheek en dan is het heel handig dat wij weten dat dit bestaat en hoe het ongeveer werkt. Het lijkt me ook goed om op onze website een link te maken, met een korte uitleg. Verder zijn er natuurlijk mogelijkheden om door te linken vanuit de catalogus.
Zelf heb ik een account aangemaakt en er titels op geplaatst. Een aantal titels waren niet te vinden via zoeken en dan koos ik de vertaling en veranderde ik daarna de titel in het Nederlands. Later zag ik dat dan de rest van de gegevens niet klopte. Dit is dan gelijk weer een bezwaar, want ik lever zo niet correcte gegevens, die anderen weer kunnen overnemen. Mijn lijstje is te vinden op: http://www.librarything.com/catalog/bengelina. Ik had bijvoorbeeld "Schaduw van de wind" toegevoegd en zag dat ik de enige was. Via het lijstje van Hyacinth zag ik dat deze titel ruim 7000 maal voor kwam, maar dan als "De schaduw van de wind".
Na dit geklungel heb ik mij hele lijst opnieuw ingevoegd en ontdekte dat ik de Nederlandse titels moest zoeken via de 690 andere bronnen en dan rechts bij taal Nederlands kiezen. Kennelijk heb ik dit gemist bij de diverse instructies, die ik wel gelezen had.
Nu klopt mijn lijstje en vind ik het ook leuk te zien hoeveel anderen deze boeken in hun lijst hebben en vooral de recensies te lezen.
Ook heel handig voor klanten, vooral de leeskringklanten die vaak op zoek zijn naar informatie en recensies.

1 opmerking:

Unknown zei

Oh dan gaat je bibliotheekhart onregelmatig kloppen hé? Zoek op "Zafon" en je vindt zo'n 16 verschillende spelvarianten. En dat geeft te denken. Overigens hoort de titel van zijn boek inderdaad met "De" ervoor geschreven te worden. Er gaan stemmen op om onze titelbeschrijvingen in te voeren in de Librarythingcatalogus om daarmee de kwaliteit en de kwantiteit van de gegevens te verhogen. Helaas stuit dat op eigendomsrechten en kan dat niet zomaar. Ik hou wel van dat soort acties. Het sluit aan bij één van de principes van Web 2.0 "share".