zaterdag 17 januari 2009

Ding 19 Sociale netwerken


Hyves, linkedin en twitteren waren mij bekend. Grappig ws dat ik net vandaag in de Trouw van vandaag (17 januari) een artikel las over "Twitteren als de minsiter". Via Facebook zag ik ook nog een filmpje van 14 januari van EénVandaag, waar het ging over die zelfde twitterende minister Maxime Verhagen.

In het artikel in Trouw kwam ik ook iets tegen wat ik nog niet kende: Poken. Even gegoogled en daar vond ik de omschrijving + plaatjes op http://www.leukedingenblog.nl/poken-kopen/. Je ziet er één hiernaast.


Poken is een digitaal visitekaartje in een sleutelhanger, lekker makkelijk dus. Alle vrienden van Je sociale netwerken en profielen, zoals Hyves kan je hiermee snel delen met anderen. Op deze manier behoud je eenvoudig een overzicht van al je vrienden en hun profielen op de diverse sites
Met Poken ben je altijd in connectie met nieuw relaties en vrienden. Als je ergens op een willekeurige plaats vrienden maakt, kun je meteen jullie sociale netwerken delen! Door aanraking van twee uit eindes van de Pokens worden de gegevens overgedragen. Via de USB-aansluiting verplaats je de gegevens hierna naar je computer.

Zelf heb ik totaal geen behoefte aan zoiets, maar ik vind het wel leuk om te weten dat het bestaat.

Met name voor het vinden van een baan, het screenen van sollicitanten zijn sociale netwerken heel belangrijk geworden. Dit is dan ook direct toe te passen in de bibliotheeksector.
Mijn huidige teamleider was heel verbaasd dat ik wist wat haar merken waren, haar favoriete films en gerechten. Gewoon even op hyves gekeken.

Wat betreft een bibliotheek-hyves heb ik even gekeken op de hyves van de Zeeuwse Bibliotheek, maar ik zag bij de leden nog niet veel jonkies zitten. Het is denk ik een vak apart om echt de jongeren te bereiken.
Zelf ben ik eigenlijk digitaal uiterst asociaal, omdat ik in geen enkel sociaal netwerk participeer, maar ik ben wel van plan om na deze cursus me aan te melden voor bibliotheek 2.0 omdat ik dan waarschijnlijk weer wat tijd heb om zo bij te blijven.

1 opmerking:

Unknown zei

Het is overigens nog maar de vraag op Verhagen zelf Twittert of dat zijn assistent dat doet. Het geeft gelijk ook een aardig punt van wrijving aan. Het klinkt enorm transparant, maar kan de minister over alles Twitteren of wordt hij daarin beperkt. Ik wacht nog op een moment dat één van zijn Twitters voor een rel in de media gaat zorgen en wat dan de reactie zal zijn.

De Hyvespagina van jullie bibliotheek intrigeert mij. Want wat zet je er op, hoe zorg je ervoor dat mensen zich aansluiten, hoe biedt je iets betekenisvols en hoe wordt het ingebed in de organisatie.