zondag 18 januari 2009

Ding 21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Omdat dit al het vierde ding is van dit weekend begint het mij een beetje te duizelen wat betreft lijstjes, tags en recensies.
Via de aquabrowser die gekoppeld is aan onze eigen Bicatcatalogus heb ik een account aangemaakt voor My Discoveries. Ik heb een lijstje aangemaakt en tags toegevoegd en een recensie geschreven. Toen ik later opnieuw de titels van mijn lijstje opzocht kon ik niet mijn tags terugvinden en ook niet mijn recensie. Wel vond ik na het inloggen mijn lijstje en tags terug, maar niet mijn recensie.
Vervolgens heb ik http://www.worldcat.org/ bekeken. Ik kende deze nog niet en was hier erg enthousiast over, omdat deze zich niet beperkt tot Nederland en er ook klanten zijn die op zoek zijn naar materialen die niet in Nederland te verkrijgen zijn. Nu nog een wereldwijd IBL, of bestaat dit al??
Ook bij worldcat kunnen gebruikers zelf tags toekennen en recensies schrijven. Zo heb je echt een wereldwijd sociaal netwerk.
Dit is er natuurlijk ook bij LibraryThing. Als er weer heel veel verschillende dergelijke netwerken komen is het delen weer zo versnipperd, maar dit zal op de duur wel weer aan elkaar gelinkt worden.
Voor mezelf en onze klanten lijkt me voorlopig vooral de favorietenlijstjes en de recensies van My Discoveries een leuke uitbreiding van de mogelijkheden van de bibliotheek.

3 opmerkingen:

westhernl zei

Hallo (B)engelina,

Zocht je de titels die je van tags had voorzien later op dezelfde dag op? Dan zullen ze inderdaad nog niet 'publiek' zichtbaar geweest zijn. De AquaBrowser is zo geprogrammeerd dat hij 's nachts zijn indexen bijwerkt. Ingevoerde tags worden dus ook pas 's nachts geindexeerd en zijn de volgende dag algemeen zichtbaar.

Met de recensies is meer aan de hand ... die functionaliteit zit er pas net in, en ik denk dat je een fout in het programma gevonden hebt. Ik heb zelf ook even een recensie geschreven, maar in je eigen My Discoveries is niet eens een tabblad om je recensies terug te vinden, terwijl dat er voor tags en lijstjes wel is. Ik ga Medialab, de leverancier waarschuwen! Bedankt voor de signalering ;-)

Groeten,

Esther Westerveld
Provinciaal servicemanager AquaBrowser

Unknown zei

Kijk Bengelina, zo'n blog werkt best snel. Informatiegebruiker dank voor de snelle (re)actie.
En ik zie veel in de koppeling tussen de diverse systemen en sites, zodat je samen aan een sterk aanbod kunt werken, waarbij gebruikers een belangrijk deel van de input leveren.

westhernl zei

Hallo Bengelina,

Even een update over het schrijven van recensies in de AquaBrowser... Je hebt inderdaad een fout in het programma gevonden. Ik heb inmiddels bericht gehad van Medialab dat de fout in de volgende release van de ABL verholpen zal zijn.