zondag 18 januari 2009

Ding 20 Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk

Aangezien mijn partner muzikant is en ik een zoon heb die muzikant wil worden, wordt er in ons huis veel muziek gemaakt en beluisterd. Toch is Last.fm nog niet tot hen doorgedrongen. Ze zijn gelijk erg enthousiast.
Ikzelf zal er niet veel gebruik van maken. Ik luister veel naar de radio, ben geen type voor oortjes en laat me verder graag verrassen door heel uiteenlopende muziekjes. Wil ik echt míjn muziek horen, dan blijven het voor mij nu nog de cd's.
Omdat het bij mijn huismuzikanten niet eens bekend was, kom ik gelijk weer op de schone taak van bibliotheken om op allerlei manieren mensen te wijzen op de web 2.0 mogelijkheden.
Ik heb ook gekeken op http://zoeken.bibliotheek.be/ en vind dit een geweldig manier om klanten te attenderen op andere artiesten etc.
Het stukje van Nico Dijkshoorn http://webwereld.nl/articles/49790/balen-van-last-fm.html vond ik geweldig. Sociale netwerken kunnen ook verstikkend zijn en het leven te voorspelbaar maken.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Wat Nico beschrijft geldt natuurlijk voor heel veel sociale aspecten van het web. Het is grappig, maar herken me daar totaal niet in. Alleen in het aspect van mensen die door de muziek heen blaten. Daar kan ik me ook zwaar aan irriteren. Wat doe je dan bij zo'n concert? Nou ja, fysiek sociaal zijn...

Unknown zei

Ovrigens kan LastFM ook je iPod 'scrobbelen', zeg maar indexeren wat er op staat en tips geven aan de hand van jou muziekkeuze. Als de iPod vol staat met jouw uiteenlopende muzieksmaak, dan zal het aangebodene vlg. mij zich daaraan aanpassen. Die uiteenlopende smaak heb ik ook vrij extreem en toch ben ik verrukt van LastFM en co. Gewoon regelmatig een nieuwe term of artiest invoeren.