maandag 19 januari 2009

Ding 23 Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd

Mijn favoriete dingen:
  • Het maken van een blog vind ik erg leuk, ook al moet je voor deze cursus af en toe met de billen bloot, wanneer je klunzig aan het prutsen bent.
    Het zou ook een heel goed middel zijn voor de organisatie om plannen/ideeën te lanceren en daar reacties op te krijgen.
  • Delicious: erg handig om overal je favoriete sites bij de hand te hebben, zeker als je af en toe een geheugen hebt als een zeef.
  • RSS: een efficiënt hulpmiddel om bij te blijven op allerlei gebieden.
  • http://www.librarything.nl/, http://www.dizzie.nl/, http://www.worldcat.org/ en My Discoveries - heel veel mogelijkheden om informatie te vinden over boeken en ook mogelijkheden voor gebruikers om niet alleen consument, maar ook producent te zijn.
  • YouTube: veel leuke filmpjes gezien en een heel handig middel om instructie aan te bieden.

Wat heeft 23 dingen met me gedaan en met onze organisatie?

  • Het is voor mij goed een stok achter de deur te hebben door deze cursus, anders had ik niet kennisgemaakt met zoveel nieuwe dingen. Van de meeste wist ik dat ze bestonden, maar verder ga ik dan niet en nu moest het. Het heeft mij dus wat vrijer gemaakt in het uitproberen van nieuwe dingen.
  • Wat betreft onze organisatie is het goed dat een grote groep heeft meegedaan. Ik hoop alleen dat 23 dingen een onderdeel is van een continu proces, waarin we steeds geschoold blijven en waarbij gebruikers ook continu gewezen worden op de nieuwe mogelijkheden.
  • Het was leuk om via de blogs ook collega's van andere vestigingen te leren kennen.

Dingen die me verrasten:

  • De online kantoortoepassingen. Heel handig binnen onze organisatie met 7 vestigingen.
  • http://www.librarything.nl/, http://www.dizzie.nl/, http://www.worldcat.org/ en My Discoveries - Deze mogelijkheden kende ik nog niet en vind ik voor mezelf en voor het werk heel erg handig.
  • Delicious - je hoopt op een gegeven moment dat zoiets er is en dan bestaat het ook echt.

Kan 23 Dingen verbeterd worden?

Ik denk dat het per persoon verschilt hoe iemand leert. Wat ik gemist heb is toch bijvoorbeeld één keer per maand een soort van plenaire instructie en uitwisseling. Bij de cursus digitaal inlichtingenwerk waren die contactmomenten er wel. Bij zaken waar ik vastliep vond ik het soms te ingewikkeld om dit aan te duiden in mijn blog en liet ik het soms maar zitten.

23 Dingen was voor mij een zinvolle cursus, die mij heeft duidelijk gemaakt dat ik echt bij moet blijven in het web 2.0 gebeuren en dan

Tenslotte een compliment voor de snelle reacties van 23 Dingen, 's avonds laat, in het weekend. Dan moet je wel doorgaan. Ook de eigen BB begeleider was erg stimulerend in haar reactie.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Gefeliciteerd met de finish!!

Je hebt een duidelijk overzicht gemaakt van je bevindingen.
Ik vind ook dat er zeker een keuze gemaakt moet worden wat we willen inzetten in onze organisatie.
Spaar je ideeën voor de 30ste...

Unknown zei

Gefeliciteerd, je bent er. Complimenten voor je inzet en dank voor je complimenten.

Je bent duidelijk in je voorkeuren. Je hebt heldere opmerkingen. Ik kan me zeker voorstellen dat voor sommigen een regelmatig terugkerende sessie effectief zou zijn. Maar dat is niet in de aard van het onderwerp. Deze 'nieuwe' manier van leren is toch een vorm die je steeds vaker zult aantreffen. Alleen ben ik er van overtuigd dat zonder begeleiding door een coach ter plekke, de cursus veel minder effectief is. Ik ben blij dat de meiden zo'n steun hebben kunnen geven. Top!

trickythings zei

Yes, gefeliciteerd, je bent er!
Je noemt goeie dingen, misschien kunnen we van elkaar blijven leren als vast agendapunt op CKL overleg.